Ganesha is afgebeeld dansend op een lotus basis. De lotus is het symbol dat staat voor schoonheid en puurheid. Het openen van de bloem symboliseerd de expansie van de ziel. Het openen van de bloem wordt ook gezien als het ontstaan van het leven, het sluiten als het sterven. In het Boeddhisme en Hindoeisme wordt de gesloten lotus vaak als offer gebracht voor de overledenen.
Het bronzen beeld is uitgevoerd in de Khmer stijl, zowel kleding, kroon en attributen.
Een van Ganesha’s vaardigheden is het vermaken van zijn ouders, dit doet hij door op een instrument te spelen of door te dansen, het dansen is een spiritueel belangrijk onderdeel in de Hindoe cultuur. Het wordt gerelateerd aan de eeuwigdurende cyclus van creatie en vernietiging.
Om zijn middel de slang het hoofd is zichtbaar over zijn linker schouder, de symbologie van de slang om de middel van Ganesha is dat zijn dike buik de kosmos voorsteld, De zeven koninkrijken boven ons, onders ons en de zeven oceanen bevinden zich in de buik van Ganesha, samen vormt dit de Kosmisch energie die wordt samengehouden door de grote slang welke Ganesha om zijn buik draagt.
In zijn rechterhand onder zijn afgebroken slagtand, de afgebroken slagtand symboliseerd dat we al het goede in ons moeten bewaren en afstand moeten nemen van het slechte.
Zijn rechterhand boven houdt hij de schelphoorn vast, de schelphoorn is het symbool van leven omdat het uit water voorkomt. Als hierop wordt geblazen kan dit ook de betekenen dat er moet worden aangevallen, bij Ganesha om zijn aanbidder te beschermen tegen aankomend onheil.
Zijn linkerhand onder het wapen van zijn vader Shiva, de drietand. De Trishula is een driepuntig wapen van de Hindoegod Shiva, het vertegenwoordigd de drie aspecten, schepper, bewaarder en vernietiger. Het is gelijk aan de Boeddhistische triatna. Tevens betekenen de drie tanden de shakti krachten, de wens, actie en wijheid en de de drie hood energie kanalen, Ida, Pingala en Shusumma welke de kundali energie door de chakra’s laat stromen.
In zijn linkse hand boven houdt hij een schijf die twee symbolen vertegenwoordigd, het vuur (agni) en de zon (surya) Beiden staan voor het vernietigen en herboren worden, de zon voor ondergaan en opkomen.
De kroon op zijn hoofd symboliseerd het goddelijke, de kroon uitgevoerd in typische Khmer stijl.
De mooie groene patine maakt het beeld compleet.